Twitterati in splits after India Today named in TRP scam FIR and not Republic TV
Photo via Twitter

Mumbai police on Thursday claimed to have busted a Television Rating Points (TRP) manipulation racket, adding four persons have been arrested in this case.

TRP is a tool to judge which TV programmes are viewed the most and also indicates the viewers' choice and popularity of a particular channel.

Mumbai police commissioner Param Bir Singh told reporters that Republic TV channel, facing flak over its attack on Mumbai police and Maharashtra government in the Sushant Singh Rajput death case, was also involved in the "false TRP" racket.

The Mumbai police crime branch, which unearthed the TRP racket, has arrested two persons, owners of two Marathi channels, for manipulating viewership ratings, Singh said.

Another police official said two former employees of Hansa agency, involved in the process to determine the TRPs, have also been arrested.

Republic TV, in a statement, rubbished Singh's claims.

Arnab Goswami, editor-in-chief of the channel, said the Mumbai police chief made false claims against Republic TV as the channel had questioned him in the Sushant Singh Rajput case investigation.

Goswami said the channel will file a criminal defamation case against the Mumbai police commissioner.

The India Today angle

Republic TV claimed that it had accessed the FIR filed by the Mumbai Police on the complaint of Nitin Deokar, the Deputy General Manager of the Hansa Research Group Private Limited, and that Republic TV’s name was not mentioned in the complaint.

Rather, it said, the FIR showed that Vishal Bhandari, arrested by the police, had revealed that India Today and other channels instigated him and offered money to panel homes where barometers were installed.

Responding to this, Joint Commissioner of Police (Crime) Milind Bharambe said, "In the FIR, the name of India Today is mentioned. However, it is not substantiated by any of the accused or witnesses. On the contrary, the accused and witnesses are specifically mentioning the names of Republic TV, Fakt Marathi and Box Cinema. Thorough investigations are going on.”

Chaos on Twitter

Reacting the sudden twist, scores of netizens took to Twitter and trolled India Today and slammed Singh for dragging Republic TV.

Here are some reactions on the microblogging site.

Meanwhile, Singh said bank accounts of these channels are also being probed and people responsible for the TRP racket are being summoned by police for further investigation.

"Based on these TRP ratings, advertisers pay to advertise on these channels and it is a game of thousands of crore," Singh said.

Manipulated TRP ratings result in miscalculated targeted audience for the advertisers, he said, adding this results in losses of hundreds of crores of rupees because of such manipulations and fake statistics of TRPs.

TRP is calculated on the basis of TV channel viewership in a confidential set of households.

Singh said those involved in the racket would bribe people in these households and ask them to keep some channels switched on even when they weren't watching or not at home.

The Broadcast Audience Research Council (BARC) releases weekly rating points for TV channels in India and its officials are also being questioned in connection with the case, he said.

There are 2,000 barometers installed in Mumbai to monitor TRPs, he said, adding BARC gave contract to Hansa agency for monitoring these barometers.

The two channel owners arrested were produced in court and Mumbai police have got their custody till Friday, he said.

The arrests were made under sections 409 and 420 of IPC, he added.

"We suspect that if this was happening in Mumbai then it could be happening in other parts of the country as well," he added.

BARC is an industry body set up to design, commission, supervise and own an accurate, reliable and timely TV audience measurement system and is guided by recommendations of Telecom Regulatory Authority of India and Ministry of Information and Broadcasting. It helps provide data points to plan media spends more effectively.

Hansa filed a complaint of the TRP racket, following which an offence was registered, he said.

"During the investigation it came to light that some former employees of the agency were involved in compromising the data and they were sharing it with some television companies," he said.

It was revealed that these persons had manipulated the sampling metering services by inducing the barometer users through periodical payments to watch particular TV channels, he said.

Many people in whose homes these barometers have been installed, have accepted that they were getting monetary benefit for keeping their TV sets on even when they did not watch it, the IPS officer said.

This was apparently done for "wrongful gains" of some TV channels and resulted in losses to advertisers and their agencies, he said.

"We are also probing if the fund which came to these channels is from proceeds of the crime. Action will be taken accordingly," Singh said.

Mumbai police suspect that a similar racket is being operated in other parts of the country, he said.

As Republic TV manipulated TRPs, the channel owner, directors and promoters will also be probed, he said.

According to a BARC analytical report, there were "suspicious changes" in the TRPs, he said.

Former and present employees of Hansa are on our radar, he said, adding the crime branch is also roping in forensic science experts in the probe.

"We will also investigate how many TRP points were manipulated and what effect it had on advertisements," he said.

Mumbai police recovered Rs 20 lakh cash from one of the accused, he said, adding police also found Rs 8.5 lakh from his bank locker.

With inputs from PTI

(To download our E-paper please click here. The publishers permit sharing of the paper's PDF on WhatsApp and other social media platforms.)

Free Press Journal

www.freepressjournal.in